KEEPERSTALENT HENDRIK PANTEL VAN HELLAS NAAR TOPCLUB KIEL

En wéér raakt Den Haag een talentrijke handballer kwijt aan de Duitse competitie. Na de linkshandige opbouwer Daan van Vliet van WHC/Hercules (naar Gummersbach) gaat ook keeper Hendrik Pantel van Hellas zijn geluk beproeven in de Bundesliga (naar THW/Kiel). Een gemis voor de Haagse eredivisieclubs, maar een geweldige kans voor de twee jeugdige talenten.

Hendrik Michael Pantel, pas 17 jaar, is onlangs geslaagd voor zijn gymnasium en dat was het moment dat hij naar het buitenland mocht vertrekken. Al vanaf zijn zesde jaar handbalt hij bij Hellas en hij heeft nooit overwogen de Haagse club te verlaten. Hij leerde het vak van doelman vooral van de alom geroemde keeperstrainer Bart Uijtdebroek.

,,Maar óók”, wil Pantel niet onvermeld laten, ,,van Jari Stam die toen keeper was bij Hellas en van mijn uiteindelijke teamgenoot Caspar Hovingh. Ik had een goede basis meegekregen vanuit de jeugd, maar van Bart heb ik het meeste geleerd. Vooral tactisch en technisch heb ik veel van hem opgestoken. Daarnaast heb ik op de Handbalschool en op Papendal veel training gekregen van Patrick Jordaan. Die heeft een totaal andere trainingsstijl, maar dat was juist fijn zodat ik van beide wereldjes veel kon leren.”

OP DE RADAR

De jonge Hendrik begon aanvankelijk met voetballen. ,,Maar toen mijn broer begon met handballen”, vertelt hij, ,,en ik voetbal niet echt leuk vond, ben ik achter hem aan gewisseld van sport.”

Vervolgens kwam hij tijdens een interland oefenstage op de radar van de Duitse topclub Kiel. ,,Via een contactpersoon kwam ik tijdens een handbalkamp bij die club terecht. Daar heb ik voor het eerst twee jaar geleden meegetraind. De coach zei toen, dat we contact zouden houden en dat ik het jaar erop nóg een keer mocht meetrainen. Dat was dus dit jaar. Ze lieten weten mij graag te willen hebben en ik wilde zelf  ook daar naar toe. Van beide kanten een positief uitgangspunt.”

Pantel ziet het al helemaal voor zich daar in Kiel. ,,Ik kom op de Campus terecht, die recht naast de faciliteiten van Kiel ligt. Ik verwacht veel van een intensieve keeperstraining. Vooral gericht op het lezen van het spel en meer tactisch dan technisch. Ik ga in de Onder19 van Kiel spelen en we hebben ons begin juni gekwalificeerd voor de eerste jeugddivisie van de Bundesliga.”

NEDERLANDS PASPOORT

Sinds twee jaar maakt de talentrijke keeper deel uit van Jong Oranje. ,,Elke woensdag train ik met dezelfde groep op Papendal. Ik moest eerst nog een Nederlands paspoort krijgen voordat ik mijn eerste interlands mocht spelen”, verklaart Pantel die goed Duits spreekt omdat zijn ouders van oorsprong Duits zijn.

,,Afgelopen winter heb ik mijn eerste interlands voor Nederland gespeeld, dus dat is nu allemaal in orde.”

Pantel hoopt, dat er deze zomer nog meer internationale wedstrijden volgen als hij met het Jong Oranje van bondscoach Rick Louw in augustus mee mag naar het Championship.

,,De selectie is nog niet bekend, maar ik mag wel mee binnenkort naar het oefentoernooi in Lübeck. Hopelijk pakt dat goed voor mij uit.”

AVONTUUR IN KIEL

En daarna dan de grote stap naar Duitsland en het avontuur in Kiel. Zijn huidige keeperstrainer bij Hellas, Bart Uijtdebroek, is ervan overtuigd dat hij in zijn nieuwe omgeving gaat slagen. ,,Hendrik is een jongeman die altijd graag wilde trainen. Hij klaagde nooit en was altijd bezig om zichzelf te verbeteren. Hij had al snel uitgesproken, dat hij één groot doel voor ogen had: Keepen in Duitsland. Hij spreekt goed Duits, is fanatiek, dus ik verwacht dat hij makkelijk zal kunnen aarden in Duitsland. Ik gun hem uiteraard het allerbeste, al is het jammer dat hij bij ons weggaat. Ik ben blij, dat ik hem heb mogen begeleiden om zijn doel te verwezenlijken.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Zomerschoonmaak! Help jij mee?
Werkzaamheden aan de hal zijn begonnen!