WILSKRACHT JESSE VAN DER LINDEN BELOOND; EINDE VAN EEN LIJDENSWEG

Jesse van der Linden kon zijn geluk niet op toen hij eindelijk weer zijn rentree kon maken bij Hellas in de derby tegen Quintus. De 22-jarige handballer was achttien maanden uit de roulatie vanwege twee zware knieoperaties. ,,Geweldig om weer met mijn teamgenoten op het veld te staan.”

In februari 2023 scheurde de onfortuinlijke Van der Linden zijn voorste kruisband.

,,De revalidatie hiervan was een lang en pittig traject. Na twee operaties gaat het gelukkig de goede kant op. Ik ben ontzettend blij, dat ik tegen Quintus weer minuten heb mogen maken in de eerste competitiewedstrijd. Ik hoop elke week meer minuten te kunnen maken. Heerlijk om weer deel uit te maken van het team”, zegt de student bedrijfskunde aan de VU in Amsterdam.

Jesse van der Linden wil weer vol aan de bak. ,,Als het aan mij lag, zou ik alweer veel meer trainen en spelen, maar ik moet gewoon nog voorzichtig zijn. Niks forceren.”

Gelukkig houdt trainer Richard Rijkens zijn pupil goed in de gaten wat de belasting betreft.

,,Hij trapt bijtijds op de rem als ik te veel wil doen. Dan beschermt hij me tegen mezelf”, aldus de gedreven sportman.

RECHTZETTEN

De openingswedstrijd eindigde toch wel verrassend in een gelijkspel. Het meer ervaren Hellas gold als de favoriet tegen de sterk verjongde Westlandse formatie.

Van der Linden realistisch: ,,Het was nog niet het niveau waar we willen zijn. We waren veel te slordig met al dat balverlies. Zelf hadden we er ook meer van verwacht. Maar dat gaan we de komende wedstrijden rechtzetten. Wij hebben een team dat beslist in de top van de eredivisie kan meedraaien. Het juiste ritme moet alleen nog worden gevonden.”

Jesse van der Linden verdiende veel respect voor zijn doorzettingsvermogen tijdens dat lange revalidatie-traject. En hij ontving ook veel steun van zijn ploeggenoten en zijn vrienden op de club. Iedereen gunde de sympathiekeclubjongen een volledig herstel.

,,Daarom vind ik het ook zo mooi”, zegt hij, ,,om weer met die gasten uit mijn team binnen de lijnen te staan. De meeste spelers kennen elkaar al zo lang. Sinds ons zesde jaar handballen we al samen bij Hellas. In de jeugd zijn we vaak kampioen van Nederland geworden. Dat waren mooie tijden.”

STIJGENDE LIJN

Van der Linden is optimistisch over de toekomst van de Haagse eredivisieclub. ,,Het wordt echt tijd dat we die stijgende lijn nu eens doortrekken in de eredivisie. En daarna”, zegt hij vol strijdlust, ,,in de Super Handbal League. Die ambities hebben we en dat moeten we de komende tijd laten zien.”

Het zou voor Jesse van der Linden een extra beloning zijn voor zijn wilskracht na die intensieve periode vol tegenslag!

AD SPORT/PETER LOTMAN

OVERZICHT 16 SEPTEMBER DEN HAAG/WESTLAND