TIM FRENK LEEFT MET WHC/HERCULES ONTSPANNEN TOE NAAR DERBY

,,DE DOORSLAG ZAL GEVEN WIE HET HOOFD HET BEST KOEL KAN HOUDEN

Het gaat crescendo met het Haagse handbal. WHC/Hercules staat ongeslagen bovenaan in de eredivisie en stadgenoot Hellas volgt met slechts één verliespunt vlak daarachter. En uitgerekend die twee rivalen treffen elkaar zaterdag (21.00 uur, Laan van Poot) in de altijd veel besproken derby. Tim Frenk, één van de smaakmakers van het Combinatieteam, blikt vooruit naar het beladen duel.

Het team van Tim Frenk is in vorm en de hoekspeler zelf is opnieuw bezig aan een serie glanzende wedstrijden. Vorig seizoen was hij al vaak bepalend voor de ploeg en dat is tot nu toe in deze jaargang nog niet anders. Hij scoort er lustig op los vanuit de linkerhoek en uit de strafworpen en ook verdedigend is hij een belangrijke schakel in het team van coach Wesley Hage.

Frenk (29) legt uit waarom hij zo lekker in vorm is: ,,De enige verklaring die ik kan geven, is dat ik vrij kan spelen. Er is veel vrijheid vanuit de coaches om te oefenen op onderdelen waar je beter in wilt worden. In combinatie met het feit dat alle spelers goede kritiek kunnen geven én ontvangen, maakt het dan niet uit als een keer iets niet lukt. Die vrijheid is voor mij, maar ook zeker voor alle andere spelers, belangrijk. Ik voel me daardoor heel zeker in wat ik doe. Meer dan ooit durf ik wel te zeggen. Daarom is mijn vorm nu het beste wat die ooit is geweest.”

EEN VERBINDER

Coach Wesley Hage bevestigt de uitstekende vorm van zijn basiskracht. ,,Tim is doorgegaan met waarmee hij vorig seizoen is geëindigd. Veel doelpunten maken en hij is ook verbaal een voorbeeld voor de groep. Een verbinder tussen de staf en het team. Hij ontwikkelt zich nog altijd en is erg leergierig. Een fijne speler om mee samen te erken.”

Het succes is WHC/Hercules niet zomaar komen aanwaaien. Er wordt al geruime tijd onder de bezielende leiding van trainer Hage en zijn staf keihard getraind om alles zo perfect mogelijk voor elkaar te krijgen. Datzelfde geldt voor Tim Frenk, die meer dan ooit zich nadrukkelijk laat gelden.

,,De kracht van het team is”, zegt hij met overtuiging, ,,dat we echt een eenheid zijn. We kunnen allemaal heel goed met elkaar overweg. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook altijd ruimte voor plezier. Niemand van ons gedraagt zich alsof hij boven de groep staat. Ik kan met zekerheid zeggen, dat wij het hoogste handballende vriendenteam van Nederland zijn.”

Zó, dat is nogal een uitspraak. En de zelfverzekerde Frenkgaat nog verder in zijn beweringen. ,,Dit gaat een seizoen worden met heel veel overwinningen. Daar ben ik van overtuigd. Wij hebben sinds maart alle wedstrijden in competitieverband gewonnen. Al moet ik er meteen bij zeggen, dat het ook een valkuil kan zijn. We moeten afwachten wat het doet met een team dat al zo lang alles wint. Hoe wij daar mee kunnen omgaan, zal mede bepalen hoe hoog we dit jaar zullen eindigen.”

SLAG OM DE ARM

De trefzekere hoekspeler durft zich wel uit te spreken over mogelijke titelkansen, al houdt ook hij net als zijn teamgenoten en de staf een slag om de arm.

,,Ja, de titel kan door ons gepakt worden. Maar dat geldt óók voor alle teams die nu twee of meer punten hebben. Die hebben alles nog in eigen hand net als wij. Dat zijn dertien teams die op eigen kracht nog de titel kunnen pakken. Het is gewoon nog te vroeg in het seizoen om ons nu al bezig te houden met een titel. We gaan van wedstrijd naar wedstrijd en dan zien we wel aan het einde van de rit.”

Als de derby tegen Hellas van zaterdag ter sprake komt, beginnen zijn ogen te glinsteren.

,,Ik verwacht dat het een onwijs lastige pot gaat worden. Hellas is eigenlijk het enige hoog geklasseerde team van vorig jaar dat geen spelers is kwijtgeraakt. En ze hebben zich wel versterkt. Het wordt een partij waarin de strijd verantwoordelijk zal zijn voor de amusementswaarde. Deze derby’s staan niet bekend om het mooiste handbal. Goed handballen kunnen deze teams allebei wel. De doorslag zal geven wie het hoofd het best koel kan houden.”

OPPERBESTE SFEER

En dan klinkt het strijdvaardig: ,,Wij hebben al een tijdje niet van Hellas gewonnen Of dat nu wél gaat lukken, durf ik niet te zeggen. Vorig jaar zijn we flink onderuit gegaan op de Laan van Poot. Dus we kunnen niet zeggen: die winnen we wel even. Maar we gaan nu wel anders de wedstrijd in. Er hangt bij ons geen gespannen sfeer dat er gewonnen móét worden. Integendeel zelfs. Maandag hebben we alleen met de wedstrijdselectie getraind. Dat was geen training waarin alles om het verbeteren draaide, maar meer een training waar er lekker plek was voor een dolletje en plezier. De sfeer is dan ook opperbest. Een prima basis om zaterdag optimaal de strijd met Hellas aan te gaan.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

EINDELIJK HEEFT WHC/HERCULES DIE BEGEERDE OVERWINNING TE PAKKEN