SNELHEID EN CONDITIE DE STERKE WAPENS VAN THOMAS BELTMAN

,,DERBY HELLAS TEGEN WHC/HERCULES WORDT EEN GEWELDIG SPEKTAKEL”

Het zijn de krakers van het seizoen, de derby’s tussen Hellas en WHC/Hercules. Altijd volle bak en duels die bol staan van de spanning en de onderlinge rivaliteit. We praten met Thomas Beltman, vaste kracht in de hoofmacht van de Hellenen, over de op handen zijnde confrontatie. En over zijn eigen snelle ontwikkeling als makkelijk scorende aanvaller en sterke verdediger.

De werklust en gedrevenheid spatten er altijd vanaf bij de 23-jarige  Thomas Beltman. Buiten het veld praat hij makkelijk en is hij niet op zijn mondje gevallen. Hij heeft een duidelijke mening en daar komt hij ook eerlijk voor uit.

Binnen de lijnen zorgt hij in zijn eigen verdediging door zijn beweeglijkheid voor veel onrust bij de aanvallers van de tegenpartij. Met zijn snelheid en uitstekende conditie zorgt hij ook voortdurend met snelle breaks en trefzekere schoten vanuit de linkerhoek voor de nodige doelpunten.

Dat was niet altijd het geval en daar heeft Beltman wel een verklaring voor. ,,Ik ben de laatste tijd inderdaad scorend actiever geworden. Dat komt mede door de schottraining die ik van Stan Schuit krijg. Daardoor heb ik meer zelfvertrouwen gekregen in mijn afronding. Ik heb in de jeugd veel met Stan samengespeeld en zijn rust werkt heel goed voor mij. Daar sluit ook het vertrouwen dat ik krijg van de trainers Richard Rijkens en Bart de Koning fijn op aan.”

SNELHEID EN CONDITIE

Thomas Beltman, die al vanaf zijn negende jaar bij Hellas handbalt, merkt dat hij zijn snelheid en conditie in dubbelopzicht kan gebruiken. ,,Het is niet alleen lekker in de aanval”, legt hij uit, ,,maar die eigenschappen komen ook goed van pas in de verdediging. Ze compenseren ruim voldoende dat ik niet de langste speler ben.”

De student Industrieel Product Ontwerpen aan de Hogeschool Rotterdam roemt de sfeer van zijn team. Aan alles kun je tijdens trainingen en wedstrijden merken dat het een echte vriendenclub is. Ze kennen elkaar door en door en spelen al jaren samen. Eerder verklaarden ze al, dat ze zullen blijven strijden met dit team totdat ze kampioen worden.

Beltman: ,,Wij hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen en dat is goed handbal neerzetten gecombineerd met veel plezier.”

Dat is trouwens toch een steeds terugkerend thema bij coach Richard Rijkens en zijn adepten: Plezier maken, Ontwikkelen en Presteren.

ENORM GEDREVEN

Rijkens is lovend over de inzet en prestaties van zijn pupilbinnen en buiten het veld. ,,Hij is enorm gedreven en neemt geen blad voor de mond. Daarbij is hij ook erg meedenkend. Verdedigend heeft hij enorme stappen gezet, waarbij zijn slimme positionering veel balbezit oplevert. Ook heeft hij zich ontwikkeld, zoals ik dat noem, in de zakelijke doelpunten vanuit de break door goed te kijken en te schieten. Dit is van grote invloed op zijn scoringspercentage.”

Over het verloop van het seizoen kan Beltman het volgende vertellen: ,,Ik verwacht, dat we verder gaan waar we vorig seizoen gebleven zijn. Het versterken van ons eigen spel en het maken van duidelijke, onderlinge afspraken. Ook moeten we stappen maken in het wegpoetsen van de slordigheden. Als we dit goed uitvoeren, worden we een nóg sterker team. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze aanpak ons naar de top-4 kan brengen.”

EXTRA SCHERP

Voorspellingen doen over een derby lijkt altijd bij voorbaat onbegonnen werk. Het loopt door allerlei oorzaken altijd anders dan vooraf werd verwacht.

Beltman: ,,Het wordt in elk geval wél een interessante wedstrijd. Ik kijk niet meer naar vorig seizoen en de uitslagen daarvan. Wij hebben een paar keer achter elkaar gewonnen, maar dit is  een nieuwe partij en dus moeten we weer extra scherp zijn. Wij zijn nog niet op het niveau waarop we zouden kunnen presteren. Er zit nog meer potentie in onze ploeg. De altijd geweldige sfeer van een derby kan daar zaterdag bij helpen. Vooral als we de fouten van de afgelopen wedstrijden kunnen voorkomen.”

,,We moeten vooral”, besluit Thomas Beltman strijdlustig, ,,direct vanaf het begin sterk staan in de dekking en handballen volgens de afspraken die we hebben gemaakt. Dan wordt het in elk geval een geweldige wedstrijd voor de toeschouwers.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

TIM FRENK LEEFT MET WHC/HERCULES ONTSPANNEN TOE NAAR DERBY