OLIVIER BELTMAN KNOKTE ZICH KNAP TERUG IN DE HOOFDMACHT VAN HELLAS

OPBOUWER ZINT OP PERSOONLIJKE REVANCHE IN DERBY TEGEN QUINTUS

Olivier Beltman (24) was vorig seizoen één van de dragende krachten in de hoofdmacht van Hellas. Dat was niet zo vanzelfsprekend, realiseert hij zich zelf ook terdege. Zijn weg naar de top van de eredivisie was geen abc’tje. Dankzij het vertrouwen van coach Richard Rijkensontwikkelde hij zich tot effectieve opbouwer en sterke verdediger.

Beltman geeft eerlijk toe, dat hij die progressie twee seizoenen geleden niet had verwacht. ,,Dat was af en toe mentaal een zwaar jaar voor mij. Ik werd toen naar het tweede team gezet en het eerste speelde een goed seizoen en werd tweede in de eredivisie. Dat moest ik vanaf de tribune beleven en dat viel niet mee”, herinnert de openhartige handballer zich nog goed.

Maar zoals zo vaak in een sportloopbaan braken er ook voor Olivier Beltman daarna sportief mooie tijden aan. ,,Begin vorig seizoen stopten veel basiskrachten bij het eerste team. Op dat moment moest ik opeens van speler in het tweede naar het eerste. Dat was natuurlijk geweldig. En dat gold niet alleen voor mij zo, maar ook voor andere jongens. Ik kreeg het vertrouwen van de trainer en ook van mijn teamgenoten. Daardoor kon ik een sterk seizoen spelen.”

Beltman, die eerst nog voetbalde en pas op zijn dertiende jaar ging handballen bij Hellas, zat lekker in zijn vel. Hij legt uit: ,,Het duidelijke plan van Richard en het harde werken van iedereen op de training heeft ervoor gezorgd dat ik heb kunnen groeien in mijn spel. Dát heeft er in belangrijke mate aan bijgedragen dat ik zo’n goed seizoen heb kunnen draaien. De samenwerking met Richard is erg prettig. Ik houd er altijd van als een coach eerlijk en direct is. Hij zegt duidelijk wat er moet gebeuren. Dat past trouwens bij de hele groep.”

DUIDELIJK PLAN

,,Oók”, vervolgt de gymdocent op een basisschool, ,,staat Richard altijd open voor suggesties uit de groep. Op die manier wil hij ervoor zorgen, dat we samen zoeken naar wat het beste werkt voor het team. Hij heeft een duidelijk plan wat hij wil bereiken met de groep. Dat zorgt ervoor, dat iedereen precies weet waar we naartoe werken. Bart de Koning, die er bij is gekomen, is een fijne toevoeging. Hij is rustiger dan Richard en dat vult elkaar goed aan.”

Beltman is sterk met zijn passeerbewegingen waaruit hij veel doelpunten scoort. Ook beschikt hij over het nodige inzicht om zijn ploeggenoten vrij te spelen. Verdedigend staat hij vanwege zijn stevige postuur ook zijn mannetje.

Hij kent zichzelf goed en schroomt dan ook niet om aan te geven wat hij zou willen verbeteren. ,,Dat zit vooral in het mentale aspect”, zegt hij met de nodige zelfkennis. ,,Ik heb daarin al heel veel stappen gemaakt in vergelijking met de afgelopen jaren. Toch moet ik nog meer leren om mezelf en het team altijd op een positieve manier te blijven sturen. Ik moet als het tegenzit niet mijn kop laten hangen en gaan zeuren tegen anderen.”

STAPPEN MAKEN

Olivier Beltman benadrukt nog eens de filosofie van Hellas en zijn teamgenoten als de toekomst ter sprake komt. ,,Mijn, of eigenlijk ónze, ambitie is nog steeds om met Hellas de Handbal Super League te halen. Het zou toch geweldig zijn als dat met deze groep vrienden zou lukken. Ik verwacht, dat we komend seizoen veel stappen kunnen maken in vergelijking met vorig jaar. Bij ons zijn weinig spelers weggegaan en met Martijn Poot er weer bij hebben we een team dat elkaar goed kent en voor elkaar wil vechten. Bij de andere clubs is veel veranderd en dat biedt extra kansen. We streven in elk geval naar een betere klassering dan vorig jaar. Ik hoop dat we bovenin kunnen meedoen, maar kanshebber voor de titel is voor deze jonge groep nog te hoog gegrepen.”

TIJD VOOR REVANCHE

De makkelijk pratende jongeling kijkt met zijn makkers uit naar de opening van de competitie, die direct al begint met de kraker tussen Quintus en Hellas in Kwintsheul.

,,Ik vind het geweldig, dat het seizoen gelijk begint met een derby. Direct een duel dat altijd wat extra’s naar boven brengt bij beide ploegen. Veel rivaliteit en veel sfeer. Gelet op de ranglijst van vorig jaar wordt het ook een mooie wedstrijd om te bepalen hoe we ons hebben ontwikkeld ten opzichte van elkaar.”

Waarna de opnieuw eerlijke en openhartige Beltman nog even terugblikt op die derby van vorig seizoen aan de Laan van Poot. ,,Ik gooide toen in de thuiswedstrijd in de laatste secondes de partij weg door een verkeerde afspeelbal. Het zou dus mooi zijn”, zegt hij strijdlustig, ,,als ik daarvoor dit keer revanche kan nemen.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

JEUGDIG QUINTUS DE MORELE WINNAAR NA SPECTACULAIRE DERBY
Handballers Hellas bereiden zich op bijzondere manier voor op de competitie: ‘Ik ben trots dat wij dit doen’